JEK - Je Eigen Keus in zorg voor jeugd

Mei en juni 2022 . Een leerling met syndroom van Down in de klas.

Bij een aanmelding of overgang naar een volgend leerjaar komen er bij de betrokken leerkrachten, IB-ers en begeleiders vaak vele vragen en soms ook zorgen op. Kan het kind wel mee doen als het nog nauwelijks verstaanbaar spreekt? De ontwikkeling is vertraagd en afwijkend, hoe kan ik dit combineren met de leerlijnen binnen de groep? Snapt de leerling wel wat ik uitleg? Kan het dit niveau wel aan? De leerling laat moeilijk gedrag zien, hoe ga ik daar mee om? Hoe zorg ik ervoor dat de leerling zelfredzaam is/wordt binnen de klas? Krijg ik ondersteuning in de klas en wat mag ik daar dan van verwachten?

Na het grote succes van de workshops in het najaar werken we ook nu in een kleine setting waarbij we gericht naar één leerjaar kijken. Er is dus een maximum van het aantal leerlingen dat we kunnen bespreken en aan de groepsgrootte. Op het moment dat een leerjaar " vol" is plannen we een nieuwe datum. 

Wat zijn de belemmeringen van de leerling en waar liggen de mogelijkheden? Hoe ziet het ontwikkelingsprofiel eruit, maar natuurlijk ook hoe kom ik daar achter bij de leerling in mijn groep? Wat kan je doen om een goed leerklimaat op alle leergebieden neer te zetten? En wat mag je laten?

Naast overdracht van de theorie en veel praktische informatie gaan we met elkaar de vertaalslag maken naar de praktijk. Waar loop jij of loopt jouw leerling in de klas tegenaan? Samen gaan we heel praktisch kijken naar de unieke situatie rond de leerling je klas. Hoe maak je het lesmateriaal dat er is binnen de klas of school passend voor je leerling?Kijken we naar wie dat dan zou kunnen doen en hoe je dit kunt organiseren. Maar ook naar hoe verbeter je de communicatie / interactie met de leerling en de leerlingen onderling? Kortom een plan waar je direct mee aan de slag kunt!

De ervaring leert dat het dan fijn is als je niet alleen bent. Maar dat leerkracht(en), IB-er, ouders en begeleiders samen komen. 

 De volgende workshops zijn ingepland : (onder dit rooster een nadere uitleg over de inhoud) 

Maandag 16 mei :   De leerling met Down syndroom  in groep 1. 

Maandag 30 mei :   De leerling met Down syndroom in groep 2 en volgend jaar naar 3.

Donderdag 2 juni:    De leerling met Down syndroom in groep 3.

Donderdag 16 juni :   De leerling met Down syndroom in groep 4, 5, 6.

Maandag 23 mei :   De leerling met Down syndroom in groep 7 en 8.

 Tijden: 14.00 - 20.00 uiterlijk 21.00 uur mede afhankelijk van de hoeveelheid vragen die er zijn.

Kosten: € 135,- euro per persoon incl. koffie, thee en een maaltijd.

Meer informatie of voor aanmelding: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 De leerling met Down syndroom in groep 1:
Groep 1 kenmerkt zich door het leren kennen van de groepsstructuren, dagritmes, omgaan met klasgenoten en kennismaken met materialen en het samenspel. Maar ook het omgaan met emoties en het zelfstandig worden spelen een grote rol.
De vertraagde en afwijkende ontwikkeling maakt dit voor de leerling met Down syndroom niet altijd makkelijk. Wat is de invloed van de taal- en spraakproblemen op het leren in deze fase? En wat kun je er aan doen? Wat heeft deze leerling mogelijk nodig en hoe organiseer je dit binnen je groep?

De leerling met Down syndroom in groep 2:
De leerling in groep 2 heeft meer zelfstandigheid, is zich meer bewust van zijn omgeving en beschikt over verschillende vaardigheden die hem/haar voorbereiden op het schoolse leren die in groep 3 belangrijk zijn. Hoe gaat dit bij de leerling met Down syndroom? Wanneer is hij/zij toe aan groep 3 en wat moet er in groep 2 gebeuren voor deze overstap gemaakt kan worden? Wat is de invloed van de taal- en spraakproblemen op het leren in deze fase? En wat kun je hier aan doen? Welke doelen uit het volgsysteem gelden ook voor deze leerling? En welke kan ik “overslaan”?

De leerling met Down syndroom in groep 3:
Het onderwijs op lezen, schrijven en de basis van het rekenen staan hier centraal. Hoe kun je de leerling hierin meenemen? Welke keuzes maak je als je kijkt naar de taal en schrijf methoden in de groep? Wat pas je aan, en hoe doe je dit? Hoe zorg je ervoor dat de leerling de aansluiting bij de groep en de methoden niet gaat missen? Welke extra ondersteuning is er mogelijk nodig en hoe realiseer je die?

De leerling met Down syndroom in groep 4, 5, 6:
In deze jaren zal de afwijkende en vertraagde ontwikkeling zich in verschillende vormen laten zien. De vertraging in het leren maar ook de omgang met klasgenoten wordt lastiger, omdat hier de verschillen ook voor de mede leerlingen zichtbaarder worden. Maar hoe weet je nu precies wat een leerling kan als het het middels toetsen niet kan laten zien.
Hoe neem je de leerling mee in de verschillende zaakvakken en ga je om met begrijpend lezen? Wat is de invloed van de taal- en spraakproblemen op het leren in deze fase?
Hoe blijf je het kind volgen in de leerlijn? Maar blijft het ook de aansluiting houden met de methodieken en thema's in de klas. Hoe organiseer je de ondersteuning die de leerkracht en de leerling nodig hebben?

De leerling met Down syndroom in groep 7 en 8:
De afronding van de basisschool staat centraal. Waar stroomt de leerling uit en waarom? Hoe zorg je voor voldoende informatie voor het middelbaar onderwijs?
Maar natuurlijk spelen er in deze jaren ook nog de vragen: Wat voor invloed heeft de taal op het leren? Hoe kun je het kind meenemen met alle onderwerpen en vakken in de klas?
Waar en hoe pas je het werk aan? etc. En ook hier blijft de ondersteuning belangrijk, hoe organiseer je dat?