JEK - Je Eigen Keus in zorg voor jeugd

Een leerling met syndroom van Down in de klas.

Een leerling met Down syndroom in de klas binnen het reguliere onderwijs.  Voor veel scholen en leerkrachten een nieuwe situatie. Die naast het enthousiasme van iedereen, de wens om het " gewoon te doen" ook vragen en soms zelfs zorgen kan oproepen. Want het is immers altijd maatwerk dat erbij komt kijken!  Wat zijn de kwaliteiten en krachten van de leerling, waar liggen de leerbelemmeringen. En wat mag je daarom verwachten maar misschien ook wel laten. Wat is de samenstelling van de rest van de groep? Wat zijn de mogelijkheden in ondersteuning van de leerkracht?En zijn er mogelijkheden tot individuele momenten voor de leerling en is dat ook wenselijk. Allemaal factoren die een rol spelen in dit leerlingtraject.  En dit is per leerling en per school altijd weer anders.  Daarom is JEK overgestapt naar maatwerk dagen. Deze kunnen zowel op school als op de praktijk in Nieuwegein worden geboden. Naast het werken met de mogelijkheden en middelen die er al in de school zijn beschikt JEK over veel kennis, ervaring en middelen die binnen een school ingezet kan worden. Waarbij de regie natuurlijk altijd bij de school blijft. Zij maken uiteindelijk de keuzes welke tops blijven, welke tips en middelen worden meegenomen en ingezet. 

Hoe ziet de dag eruit?

Op School:  We starten met een observatie in de groep. En waar mogelijk ook bij een 1 op 1 werk/instructie moment. Dan volgen er gesprekken met alle betrokkenen rond het onderwijs. Waar ouders natuurlijk niet ontbreken! We brengen ieders behoeften, vragen, mogelijkheden zoveel mogelijk in kaart.  Aan het einde van de dag volgt de terugkoppeling. Waar naast het beantwoorden van de vragen, het geven van tips, tops en het overbrengen van de kennis waarop deze gebaseerd zijn natuurlijk niet kan en mag ontbreken.

Op de praktijk starten we de dag met het overbrengen van kennis en gaan we daarna met elkaar de vertaalslag maken naar de praktijk. Wat betekent de opgedane kennis voor jou specifieke situatie.  Samen gaan we heel praktisch kijken naar de unieke situatie rond de leerling je klas. Hoe maak je het lesmateriaal dat je meebrengt van jou groep passend voor je leerling? Hoe passen de leerlijnen van de groep nu bij de leerlijnen bij de leerling met Down Syndroom. Hoe je dit kunt organiseren maar ook wie gaat je hierbij helpen!  Kortom een plan waar je direct mee aan de slag kunt!

De ervaring leert dat het dan fijn is als je niet alleen bent. Maar dat leerkracht(en), IB-er, ouders en begeleiders samen komen. 

" Meedenken en feedback krijgen! Daar kunnen we mee verder! " ambulant begeleider.

" Heel blij met deze workshop, vooral om zo samen te doen met het team om onze zoon heen. Jullie hebben ons weer even goed wakker geschud!" moeder, leerkracht en begeleider.

" veel nieuwe en heldere informatie! daar kan ik mee verder! " leerkracht.

 Datum: De dag waarop we samen aan de slag gaan plannen we in gezamenlijk overleg.

Neem contact op over de kosten, op de eigen school locatie gaan we uit van een uurtarief in combinatie met reistijd en reiskosten. Een dag op de praktijk is afhankelijk van het aantal deelnemers.

Meer informatie wenselijk of voor aanmelding: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel met Irma op 06-57115585