JEK - Je Eigen Keus in zorg voor jeugd

Najaar 2022. Een leerling met syndroom van Down in de klas.

De zomer net voorbij en na de eerste kennismaking komen er mogelijk vragen, zorgen of is er gewoon behoefte aan meer kennis over de leerling met Down Syndroom in je groep. Tijdens onze workshop zetten wij ons in om al deze punten aan de orde te brengen. 
Eerst een gedeelte theorie: Wat zijn de belemmeringen van de leerling en waar liggen de mogelijkheden? Hoe ziet het ontwikkelingsprofiel eruit, maar natuurlijk ook hoe kom ik daar achter bij de leerling in mijn groep? Wat kan je doen om een goed leerklimaat op alle leergebieden neer te zetten? En wat mag je laten?

En dan aan de slag, met elkaar gaan we de vertaalslag maken naar de praktijk. Wat betekent de opgedane kennis voor jou specifieke situatie.  Samen gaan we heel praktisch kijken naar de unieke situatie rond de leerling je klas. Hoe maak je het lesmateriaal dat je meebrengt van jou groep passend voor je leerling? Hoe passen de leerlijnen van de groep nu bij de leerlijnen bij de leerling met Down Syndroom. Hoe je dit kunt organiseren maar ook wie gaat je hierbij helpen! Hoe verbeter je de communicatie / interactie met de leerling en de leerlingen onderling? Kortom een plan waar je direct mee aan de slag kunt!

De ervaring leert dat het dan fijn is als je niet alleen bent. Maar dat leerkracht(en), IB-er, ouders en begeleiders samen komen. 

" Meedenken en feedback krijgen! Daar kunnen we mee verder! " ambulant begeleider.

" Heel blij met deze workshop, vooral om zo samen te doen met het team om onzee zoon heen. Jullie hebben ons weer even goed wakker geschud!" moeder, leerkracht en begeleider.

" veel nieuwe en heldere informatie! daar kan ik mee verder! " leerkracht.

 

 De volgende workshops zijn ingepland : (onder dit rooster een nadere uitleg over de inhoud) 

Maandag 17 oktober :   De leerling met Down syndroom  in groep 1 en 2 

Donderdag 29 september :   De leerling met Down syndroom in groep 2 en volgend jaar naar 3.

Maandag  19 september:    De leerling met Down syndroom in groep 3.

Donderdag 6 Oktober :   De leerling met Down syndroom in groep 4, 5, 6.

Donderdag 3 november :   De leerling met Down syndroom in groep 7 en 8.

 Tijden: 10.00 -  16.00  mede afhankelijk van de hoeveelheid vragen die er zijn.

Kosten: € 135,- euro per persoon incl. koffie, thee en een maaltijd.

Meer informatie of voor aanmelding: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 De leerling met Down syndroom in groep 1:
Groep 1 kenmerkt zich door het leren kennen van de groepsstructuren, dagritmes, omgaan met klasgenoten en kennismaken met materialen en het samenspel. Maar ook het omgaan met emoties en het zelfstandig worden spelen een grote rol.
De vertraagde en afwijkende ontwikkeling maakt dit voor de leerling met Down syndroom niet altijd makkelijk. Wat is de invloed van de taal- en spraakproblemen op het leren in deze fase? En wat kun je er aan doen? Wat heeft deze leerling mogelijk nodig en hoe organiseer je dit binnen je groep?

De leerling met Down syndroom in groep 2:
De leerling in groep 2 heeft meer zelfstandigheid, is zich meer bewust van zijn omgeving en beschikt over verschillende vaardigheden die hem/haar voorbereiden op het schoolse leren die in groep 3 belangrijk zijn. Hoe gaat dit bij de leerling met Down syndroom? Wanneer is hij/zij toe aan groep 3 en wat moet er in groep 2 gebeuren voor deze overstap gemaakt kan worden? Wat is de invloed van de taal- en spraakproblemen op het leren in deze fase? En wat kun je hier aan doen? Welke doelen uit het volgsysteem gelden ook voor deze leerling? En welke kan ik “overslaan”?

De leerling met Down syndroom in groep 3:
Het onderwijs op lezen, schrijven en de basis van het rekenen staan hier centraal. Hoe kun je de leerling hierin meenemen? Welke keuzes maak je als je kijkt naar de taal en schrijf methoden in de groep? Wat pas je aan, en hoe doe je dit? Hoe zorg je ervoor dat de leerling de aansluiting bij de groep en de methoden niet gaat missen? Welke extra ondersteuning is er mogelijk nodig en hoe realiseer je die?

De leerling met Down syndroom in groep 4, 5, 6:
In deze jaren zal de afwijkende en vertraagde ontwikkeling zich in verschillende vormen laten zien. De vertraging in het leren maar ook de omgang met klasgenoten wordt lastiger, omdat hier de verschillen ook voor de mede leerlingen zichtbaarder worden. Maar hoe weet je nu precies wat een leerling kan als het het middels toetsen niet kan laten zien.
Hoe neem je de leerling mee in de verschillende zaakvakken en ga je om met begrijpend lezen? Wat is de invloed van de taal- en spraakproblemen op het leren in deze fase?
Hoe blijf je het kind volgen in de leerlijn? Maar blijft het ook de aansluiting houden met de methodieken en thema's in de klas. Hoe organiseer je de ondersteuning die de leerkracht en de leerling nodig hebben?

De leerling met Down syndroom in groep 7 en 8:
De afronding van de basisschool staat centraal. Waar stroomt de leerling uit en waarom? Hoe zorg je voor voldoende informatie voor het middelbaar onderwijs?
Maar natuurlijk spelen er in deze jaren ook nog de vragen: Wat voor invloed heeft de taal op het leren? Hoe kun je het kind meenemen met alle onderwerpen en vakken in de klas?
Waar en hoe pas je het werk aan? etc. En ook hier blijft de ondersteuning belangrijk, hoe organiseer je dat?